Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

onsdag 13 januari 2010

Bröd med valnötter och fikon

Min snälla och roliga kompis Micke Dunker skrev på Facebook att han höll på att baka bröd med valnötter och fikon. Jag skrev tillbaka att jag gärna ville ha receptet. Det damp fortare än en blixt ned i e-posten. Typiskt Micke att fixa det i raketfart! Brödet verkar mycket gott och måste provas så snart som möjligt.


Sätt ugnen på 160 grader

Blanda ihop torrvarorna:
3 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 strukna tsk bikarbonat
ca 5 torkade aprikoser
ca 5 torkade fikon
100 g valnötter

häll sedan i:
5 dl filmjölk
1 dl flytande honung
rör ihop alltsammans och häll upp i en gummiform alt. smord och bröad rak bakform som rymmer 1,5 liter
grädda totalt ca 1h 35 min
låt svalna lite och linda sedan in brödet i en grov handduk och låt kallna

Gott att äta med ost! Vanlig, lagrad eller grönmögelost :-)

Lycka till (skriver Micke)!
(receptet, lite justerat, kommer från boken "Under valnötsträdet")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar