Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 12 januari 2010

Jättegod musselpaj


Den här musselpajen har jag lärt mig av min mamma. Otroligt smaskig. Ganska lätt att göra, om man inte tycker pajdeg är så krångligt. Men den gör man ju i matberedare, om man har en sådan. Vi hade Lill-M's extramormor och hennes man hemma kvällen före julafton, och då blev det sill, snaps, musselpaj och salladen som jag skrev om i det förra inlägget. En bra, enkel buffé.

Pajdeg:

3 dl ekologiskt vetemjöl
100 gram smör
2-3 msk vatten (prova dig fram)

Smula ihop mjöl och smör till en jämn massa. Tillsätt vatten och knåda till en deg.
Kavla ut och täck en pajform. Grädda i 200 grader i 5 minuter. Ta ut den ur ugnen.

Fyllning:

2 burkar avrunna musslor
Musslorna läggs i pajskalet.
Blanda:
3 dl vispgrädde
3 dl riven ost
2 ägg
1 knippe finhackad dill
litet salt
svartpeppar

och häll detta över musslorna. Grädda pajen i 200 grader, 30 minuter. Man äter den ganska omgående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar