Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

torsdag 14 januari 2010

Granatäpple


Jag tycker att granatäpplen passar väldigt bra på julen. Jag såg ett julprogram med Nigella Lawson, och hon berättade att hon var uppvuxen med granatäpplen på julen. Varje julaftons morgon fick hon och hennes syskon varsitt som de låg i sängen och pillade kärnorna ur.
Jag provade en av hennes efterrätter till nyår häromåret. Man blandar maräng med vispad grädde och rör i massor av granatäppelkärnor. Det var smaskens det. Hennes raita med granatäpple, yoghurt och salladslök till den indiska festmenyn går heller inte av för hackor. Granatäpplen är en av de allra allra nyttigaste frukterna, eftersom de innehåller så mycket antioxidanter. Jättegott i alla fruktsallader, och även i vanliga sallader. Prova om du inte smakat! Kärnorna får man lättast ur genom att dela frukten på mitten, hålla halvorna över en bunke och banka på skalet med en träslev. Funkar fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar