Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

torsdag 15 april 2010

En höjdare i Hög




Efter en sväng ut till Rogsta och till den indiska restaurangen vid utfarten mot Hornslandet hamnade vi hos Anna-Karin i Hög. Anna-Karin är himla mysig. Hon hade satt på hurrarn och bakat något som jag har suktat efter i flera veckor: kladdkaka med cocostosca. Jag visste inte att det hette det, men jag fick det på en mingelträff på WSP för några veckor sedan och har dagdrömt om dem sedan dess. Vilket jubel det blev både på insidan och utsidan av mig när jag upptäckte dem på fatet! Gjorde omedelbart ett uppehåll i ISO-dieten.

Anna-Karin hade alla sina recept i en rutig kokbok som hon bundit själv, på en kurs. Den blev jag litet avundsjuk på. Men jag fick i alla fall receptet på kakorna:


Kladdkaka med cocostosca


4 ägg

4 dl strösocker

8 msk kakao

2 tsk vanilj

3 dl mjöl

180 g margarin

2 krm salt



Bred ut på papper i en långpanna. Grädda i 15 minuter i 200 grader längst ned i ugnen.



Tag sedan

75 gram smält margarin

1,5 dl socker

1 dl sirap

1 1/2 dl grädde

1 påse riven cocos (200 gram brukar det väl vara)


Sjud detta 5 minuter i en kastrull under omrörning


Bred toscan över kakan. Grädda 10 minuter till mitt i ugnen. Skär sedan i bitar, förmodligen när det hela svalnat. Hugg in och gläds!

2 kommentarer:

  1. Ja, jäddrar du, de gick inte av för hackor!

    SvaraRadera
  2. Kanon att du fixade ett recept på den här! Alla är nog överens om att det var en riktig höjdare!

    Nu vet man vad det blir till kaffet i helgen :-)

    SvaraRadera