Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

torsdag 6 augusti 2009

Blåbär och kantareller




Nu är det fullt av blåbär och kantareller i skogen. Sanslöst gott. Det är tack vare det myckna regnandet det finns sådana mängder. Jag har åbäkat mig litet extra i år och plockat nästan 20 liter. Inte så svårt när man har stor blåbärsplockare och det bara dignar av bär. Man blir som en hamster och vill fylla förråden fort, så man bara plockar och plockar. Det är de urgamla jägar- och samlarinstinkterna som kommer fram. Jag tycker det är godast att bara fräsa kantarellerna i riktigt smör och sedan bara salta lite lätt på dem. Men det är också mumma att gräddsvänga dem, kanske hälla över ett par deciliter grädde i stekpannan när de fått färg, och låta det koka ihop lite. Eftersom jag plockat så mycket bär har jag kunnat göra mängder av sylt. Jag är lycklig innehavare av den fantastiskt bra Svenska Bärboken. Jag gör alltid sylt efter grundreceptet där. Det är superenkelt. Och syltsocker är ett bra påhitt. jag fick aldrig ordning på det där med bensoat och pektin.



Grundrecept för sylt/marmelad på saftiga bär


Det här receptet passar bäst för saftiga bär som hallon, björnbär, jordgubbar, hjortron, körsbär, vinbär o.s.v. Jordgubbssylt blir bäst om bären först mosas eller skivas.
2 l bär
6-9 dl syltsocker
Rensa och skölj bären om det behövs. Varva bären med syltsockret i en kastrull och låt dem stå och safta sig, helst över natten, på sval plats. Koka upp blandningen långsamt och låt den koka i 10 minuter.Skaka grytan då och då, men rör inte i onödan. Skumma noga. Fyll ända upp i rena varma burkar. Förslut genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar