Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 14 augusti 2009

Blåbärsbullar


Vi hade så mycket blåbär och det regnade ute. Perfekt dag att baka på. Jag tog bullreceptet ur Rutiga Kokboken och fyllde bullarna med smör, blåbär och råsocker. Mums! De andra bullarna är bröd som jag gjorde av överbliven pizzadeg (se kommande inlägg).
Bullsnurror med blåbär
40 stycken bullar
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1-1/2 dl socker
2 tsk nystötta kardemummakärnor
ca 1,3 l vetemjöl
100 g smör att breda som fyllning
4-5 dl blåbär
3 dl råsocker
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Låt blandningen blir 37 grader. Lös upp jästen i litet av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret och kardemumman. Arbeta i så mycket mjöl att degen går lätt att hantera. Den är färdig när den släpper från degbunkens kanter. Strö över litet mjöl. Låt jäsa övertäckt på dragfri plats 30-40 minuter.
Arbeta degen i bunken och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Knåda den smidig med resten av mjölet. Dela degen mitt itu. Kavla ut 2 rektangulära plattor, ca 60 cm långa. Bred på smör, häll över blåbären i ett jämnt lager och avsluta med råsocker. Rulla ihop och skär längderna i 2 cm breda skivor. Ställ dem i pappersformar med snittytan uppåt. Jäs under bakduk i 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250 graders ugnsvärme 8-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar