Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 14 augusti 2009

Hemgjord kantarellpizza


Nu har jag slagit fast att man gör egen pizza allra bäst på 1/Anna Bergenströms pizzadeg 2/Jamie Olivers hemlagade tomatsås till pizza. Kombinationen är precis så där mysig som en pizza skall vara, utan en alltför påträngande löksmak. Vi lade på nyplockade kantareller som vi fräst litet lätt i smör, hyvlad parmesan, oregano och mozzarella. Vi var mycket nöjda med pizzan och jag fick skynda mig att hämta kameran innan familjen åt upp den. Till detta hade vi en sallad på slätbladig persilja och blåbär med en dressing av en balsamico på skogsbär och rapsolja.
Anna Bergenströms goda pizzadeg
Pizzan är gjord på en grunddeg i Annas mat. En halv sats av grunddegen räcker till sex portionspizzor eller tre ungefär lika stora som en bakplåt. Jag gjorde hal satsen och gjorde bullar av resten som jag gräddade i 10 minuter. De blev mycket fina och fluffiga.
25-50 g jäst
3/4 l ljummet vatten
knappt 1 msk salt
1-2 msk olja
2 l vetemjöl
Smula ned jästen i en bunke. Häll på litet av vattnet och rör om tills jästen har lösts. Slå på resten av vattnet, lägg i salt, olja och nästan allt mjöl. Arbeta samman degen med en trägaffel. Tippa sedan ut den på mjölat bakbord och knåda ordentilgt i 5 minuter. Arbeta samtidigt in resten av mjölet. Degen skall bli ganska fast. Den är färdigknådad när den inte längre klibbar.
Jäs degen i 1 - 1/2 timme. Knåda den på bakbordet igen. Dela i önskat antal delar och kavla ut till pizzabottnar. Pensla med litet olja innan fyllningen läggs på.
Jäs gärna pizzorna på plåten före gräddning i 5-10 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250-275 grader i 15-20 minuter. Klipp gärna pizzan i bitar med sax, det brukar vara lättare än att skära dem.
Jamie Olivers tomatsås till pizza
Kan frysas in och förvaras i ett par månader eller sparas i kylskåpet i upp till en vecka.
6-8 portioner
1 stor finhackad vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 liten torkad och krossad röd chili
2 tsk torkad oregano
3x400-grams burkar med hela tomater
1 msk rödvinsvinäger
1 näve finhackad basilika eller mejram
salt och nymalen svartpeppar
2-3 msk extra fin jungfruolja
Fräs försiktigt vitlöken i olivoljan i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt sedan chili, oregano och tomater. Blanda försiktigt, rör inte sönder tomaterna för då kommer kärnorna fram och gör såsen litet bitter - genom att låta tomaterna vara hela och koka sakta får man en god söt sås. Låt koka upp och sjud försiktigt en timme. Tillsätt vinäger, rör om och hacka sönder tomaterna i såsen. Tillsätt de färska örterna, smaka av med salt och peppar och droppa i olivoljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar