Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

onsdag 18 november 2009

Gafflade pepparkakor







Nu börjar det dra ihop sig till alla julbestyr. Det skall bli julmarknad på skolan, och alla sexåringarna skall sälja kakor. Lill-M och jag gjorde gafflade pepparkakor. Ett enkelt, smidigt recept som passar bra för barn. Jag hittade det i en tidning som heter Hemtrevligt förra året. Jag tycker kakorna blir så fina, och de är mycket enklare att göra än de vanliga. Goda är de också, såklart.


Gafflade pepparkakor

60 stycken

200 g smör
2 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 msk gräddfil
2 tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk mald kryddnejlika
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat

Garnering:
Ca 60 stycken skållade mandlar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap smidigt.
2. Rör i gräddfil och kryddor. Blanda mjöl och bikarbonat och blanda i även detta.
3. Arbeta samman till en deg. Rulla kulor, ca 2 cm i diameter, och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Tryck till med en gaffel. LÄgg en mandel på varje kaka.
4. Grädda mitt i ugnen i cirka 18 minuter.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar