Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 18 september 2010

Persiljan är ingen ny medborgare

Vill bara meddela att enligt min etymologiska ordbok (ett lexikon över ordens ursprung) härstammar ordet persilja från det fornnordiska ordet petersilja, vilket ytterst kommer av det grekiska petroselinon, vilket betyder "stenselleri". Inse vidden av detta. Persiljan bör ha förts hit senast under vikingatiden, kanske ännu längre sedan. Vi har verkligen ett långt och troget kärleksförhållande till denna mångsidiga kryddväxt. Jag har läst att det var vanligt med kirskål i kålgårdarna på gårdar under romersk järnålder, d.v.s. århundradena efter Kristi födelse. Man åt nog ganska nyttigt då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar