Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 14 juli 2009

Barnkalaset


Lill-M hade ett kalas för sina kompisar också. I min stora enfald gjorde jag en buffé med muffins och blåbärsgömmor (kokostoppar med blåbär i). Dessutom en jättestor gräddtårta i två våningar med mosade hallon, vaniljgrädde, päron och lime. Döm om chocken när bara ett av de tio barnen ville smaka. De tyckte inte om tårta, sa de. De ville hellre ha glass. Jag har undrat varför det aldrig är tårta på barnkalasen i samhället där vi bor. Nu har sanningen gått upp för mig. Barnen vill inte ha tårta. Det måste vara ett paradigmskifte av stora mått. När hände det? När jag var liten var gräddtårta bland det bästa man visste. Muffinsen jag hade bakat och spritsat på gick så där, men det var trögt. De hade knaprat en lite bit på ovansidan av varje. Nästa år lägger jag fram ett par rullar Singoallakex och köper varsin pinnglass.

Det är blåbärsgömmorna som ligger på mellersta våningen på fatet. De var smaskiga, och inte särskilt svåra att göra. Jag hittade receptet i senaste numret av Eco Queen. Det är snyggt med det blåa som lyser igenom kokossmeten.


Blåbärsgömmor
12-15 stycken
50 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
200 g kokos
rivet skal från en halv citron
1/2 msk maizenamjöl eller potatismjöl
1 msk florsocker
1,5-1 dl blåbär, gärna frysta, det går lättare att fylla topparna då
1. Smält smöret och blanda ned ägg, socker, kokos och citronskal.
2. Blanda maizena och florsocker på en tallrik och rulla försiktigt runt blåbären i blandningen.
3. Ta en klick smet i handen och rulla till en liten boll. Gör en liten fördjupning och lägg i några blåbär. Förslut och forma till en topp. Ställ på plåt.
4. Grädda kokostopparna i 175 grader i cirka 15 minuter i ugnen. Låt svalna.
5. Sikta över florsocker före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar