Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 14 juli 2009

Fiske vid norska kusten



Vi har varit i Norge och fiskat. Vi åker till en plats där man kan hyra stuga och boka en båt och åka långt ut till havs och dra upp torsk, sej och mycket annan fisk. Den första dagen var det varning för styv kuling, så båten fick vända hemåt innan fisket hann börja. Den andra dagen gick det bättre, och det hivades upp en hel del läcker torsk. 200 kilo allt som allt. Den kvällen gjorde M sin fisksoppa med saffran. Tyvärr laddade batterierna i kameran ur, så jag har inga bilder på den, men jag tog ett par bilder på Uffe när han kvällen innan stod och lagade till fläskfilé i rosepepparsås med potatisgratäng. Det var riktigt smaskens, det, efter en lång regnig dag. Jag måste ta tillbaka en liten del av det jag skrivit om potatisgratäng. Den gratängen var riktigt god. Det var sådan där på påse, och det var ovanligt mycket sås i den. Jag skall försöka skriva ned receptet på fläskfilén som jag minns det från de tillfällen när jag gjort rätten själv. Det var trevligt med ytterligare en karl som stod i stugans pyttelilla kök och lagade mat. Vid ett sådant tillfälle kan man travestera Ricky Bruch, den gamle sexistiske diskuskastaren: "En man som avlägsnar sig mer än tre meter från spisen är en marsmänniska".



Fläskfilé i rosépepparsås
4 personer

ett paket fläskfilé
3 msk olivolja
5 dl grädde av valfri sort
1 tsk soja
5 droppar worchestershiresås
salt
20 stötta rosépepparkorn

Skiva fläskfilén i ca 2 cm tjocka skivor. Fräs skivorna i en panna med oljan. När filén är brynt slår man över grädden och tillsätter resten av ingredienserna. Låt puttra i några minuter och smaka av. Servera med ris eller någon form av potatis.



M:s goda fisksoppa med saffran
4 personer

I förväg: koka en buljong på fisk och fiskskrov, morötter, lök, och andra grönsaker man har hemma. Måtten är inte så viktiga. Huvudsaken är att det blir 1 liter smakrik buljong.

Cirka 1/2 kilo bitar av fisk (torsk, lax, sej etc.)
3 msk olja
2 hackade gula lökar
5 vitlöksklyftor
5 morötter i skivor eller stavar
1 skivad purjolök
3 tomater i små bitar
1 limefrukt
två råa och skalade potatisar i bitar
1 liter fiskbuljong
1/2 flaska vitt vin
5 dl crème fraîche
salt och peppar
ett pkt saffran

Fräs grönsakerna i oljan några minuter i en stor kastrull. Tillsätt buljongen och vinet och låt sjuda i några minuter. Tillsätt crème fraîche och kryddor. Smaka av med salt. Servera gärna med en klick aioli i varje tallrik, och något gott nybakat bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar