Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 14 juli 2009

Uppehåll

Har haft ett uppehåll i bloggandet. Tog en tur till Finland och en till Norge. Man måste ta det litet lugnt ibland. Annars blir det inte kul längre. Här är en bild på några konstifika bakelser som kunde beskådas på Konditori Bristol i Trondheim. Vi misstänkte att det var en rulltårta, klädd med marsipan och sedan doppad i choklad och kokos. Tyvärr smakade jag dem inte, men de såg väldigt goda ut. Slog just upp ordet " konditor" i etymologiska ordboken. Ordet kommer, som jag misstänkte, från latinet, från ordet "condire", vilket betyder "sylta" eller "krydda". Dessutom finns ju avledningen konditori med kortformen kondis, vilket blev ett vardagligt uttryck mot slutet av 1800-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar