Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 20 maj 2011

Östersund - huvudstad i matlandet 2011











Hamnade på infoträff hos Tillväxtverket i Östersund. Östersund, denna jämtländska skönhet bland norrländska städer, har tilldelats UNESCO's utmärkelse Creative City of Gastronomy år 2011. De är alltså just nu huvudstad i mathantverkslandet Sverige. Eldrimner, organisationen för närproducerad svensk mat, finns också i Jämtland.


Vi fick provsmaka på mathantverk från länet, upplagda på takspån. Det var havtornssylt från Jämt-Tina i Slandrom, tunnbröd, ostar, korv, kött, och en del andra grejer. Jättegott. Det var nog havtornen och ostarna som gick hem bäst hos mig. Det har också givits ut en broschyr där alla småskaliga matproducenter i Jämtlands län finns med. Den kan man använda när man lägger upp en semesterrutt, och sedan åker man runt och har en massa matupplevelser. Schysst va? Det finns även en från mitt eget län. Den skall jag avhandla i ett annat inlägg. Jag skall nog använda mig en del av den i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar