Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 6 juni 2009

Frasig tomatpaj

Har haft det receptet hur länge som helst, men inte provat det förrän i går. Paj var ju väldigt inne på 80-talet, men efter det har de fallit litet i glömska. Jag genomgår nu något slags revival när det gäller pajerna. En paj med så mycket tomat är ju till viss del väldigt nyttig, eftersom lykopenet som skyddar bra mot fria radikaler frigörs när man hettar upp tomaterna. Det gör att man kan se detta som en förmildrande omständighet när man ser hur mycket smör och ost som finns i receptet. Pajen är hur som helst mycket god. Jag kommer nog att laga den igen när jag får någon tjejkompis på besök. Då blir det nog ett gott rödvin till. Man kan laga pajen i förväg och sedan sprödvärma den.


Frasig tomatpaj

4-6 personer

Deg: 150 g smör
3 1/2 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
6-8 färska (ekologiska!!!) tomater
2 gula lökar
matolja
3 msk tomatpuré
3 tsk färsk hackad rosmarin
2 tsk färsk hackad timjan
salt och svartpeppar
cirka 3 dl riven ost

Blanda ihop degen. Jag gör det alltid i matberedare, det går så lätt som trolleri (utom när man skall diska, förstås). Ställ degen kallt.
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka tomaterna grovt. Hacka löken och fräs den mjuk med litet matolja. Lägg i tomathacket och rör ned tomatpuré, rosmarin och timjan och smaka av med salt och peppar. Låt koka tills det mesta av vätskan har försvunnit.
Kavla ut degen och klä en pajform med den. Grädda i 10 minuter.
Fyll pajdegen med hälften av osten, däröver tomatmassan och sist resten av osten. Grädda pajen i 10-15 minuter eller tills osten har fin färg.
Jag måste servera den med en krispig grönsallad, det är det enda som känns riktigt rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar