Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 5 juni 2009

Smaskig rabarberpaj med jordgubbar och kvanne (eller utan)

Gjorde rabarberpaj när vädret var som vackrast. Eftersom rabarber passar bra till både jordgubbar och kvanne, klämde jag in allt i samma paj. Det går naturligtvis bra med bara rabarber också. Jag tog receptet ur Rutiga kokboken och ändrade det litet. Till detta var det kaffe samt en invigning av angelikalikören jag gjorde i somras. Den serverades iskall och var mycket god. Gästerna tyckte att smaken påminde om mandarin.

Rabarberpaj med jordgubbar och kvanne

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten
Fyllning:
4 rabarberstjälkar, skurna i bitar
1/2 l jordgubbar, skurna i skivor
cirka 1/2 dl finhackat kvanneblad
1/2 dl potatismjöl
1 dl socker
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop degen. Klä en pajform och grädda pajskalet i 5 minuter. Pudra med potatismjöl, lägg i fyllningen och strö över sockret. Grädda pajen i botten av ugnen i 225 grader cirka 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar