Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 30 mars 2010

Man blir matt av schack



Vi skall ha retrodag på jobbet i morgon. Det betyder att vi kommer att ha vintagekläder på oss, ha kafferep i fyrtiotalsstil och äta matlådor med äkta svensk husmanskost. Samt lyssna på trattgrammofon! Tyvärr kan jag inte vara med på fikat på eftermiddagen, men jag skall försöka ta en del bilder ändå.

Vad skall jag bidra med? Jag lovade baka schackrutor. Direkt ur "Sju sorters kakor". Det var inte lätt. Det var svårt! En av mina gurus i jobbet, Eva i Uppsala, tipsade mig om att man skulle lägga ihop längderna och ställa i kylen över natten. Därmed blev hon också en guru när det gäller bak av småkakor. Jag gjorde precis som bakboken påbjöd och följde även Evas råd, men jag måste ha gjort något tokigt ändå, för det höll inte alls ihop när jag skulle börja skära skivor. Jag bröt ihop en aning och då ryckte min man in, skar tjockare skivor och tvingade ihop delarna med våld. Vi lyckades få över de flesta kakorna på en plåt. Beskåda resultatet! Lill-M tjatade till sig en och hävdade att den var god. Vi får väl se vad kollegerna tycker. Jag kommer även, om jag kommer ihåg det, ta med en flaska smultronlikör.

2 kommentarer:

  1. Kul!
    Jag har inte hunnit kolla in bloggen förrän nu, men det blir spännande, du verkar ha skrivit en del!

    Schackrutor har jag gjort några gånger, det är kanongott (och inte så svårt :-)

    Hade varit kul att se lite bilder från den dagen :-) Finns en hel del att hitta på nätet med folk som dedikerat hela sin livsstil åt detta med retro, kolla in några av länkarna från min blogg, Femtiotalsjakten, Mirjams kafferep mfl.

    /Benny

    SvaraRadera
  2. Miriams kafferep är en jättekul blogg Benny, jag gillar den verkligen. Femtiotalsjakten skall jag kolla in. Gå in och kolla www.ulrikaolsson.blogspot.com så får du se bilder från den dagen. Glad Påsk! K

    SvaraRadera