Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 11 oktober 2009

Grönkål


Vi har en rad med grönkål i landet. Bland det godaste och nyttigaste man kan äta. Helt och hållet underskattad i detta land. Förra året hade vi inte så mycket, så då skördade vi den på julafton och gjorde 1/gräddstuvad grönkål till julskinkan (MUMS!) 2/dekoration på skinkfatet. Den är mycket mångsidig. Om man hackar den kan man göra nästan vad som helst med den. Här är två recept:

Gräddstuvad grönkål till julskinkan

4 personer

1 pkt fryst eller 3 dl hackad färsk grönkål
2 msk smör
3 dl grädde
en nypa salt

Fräs grönkålen sakta i smöret. Den får inte bli bränd. Häll på grädden och sjud sakta tills stuvningen tjocknat. Tillsätt salt och smaka av.



Spaghetti med grönkålssmör och valnötter

4 personer

1 pkt grönkål, tinad och avrunnen
75 g smör
en nypa salt
1 krm vitpeppar
1 vitlöksklyfta
1/2-1 dl grovt hackade valnötskärnor

Smält smöret i en kastrull. Lägg i grönkål och krydda med salt, vitpeppar och vitlök. Värm men koka inte kålen. Häll upp den kokta spaghettin i en stor skål. Slå grönkålssmöret över och rör om. Strö de hackade valnötterna över.

2 kommentarer:

  1. grönkál är riktigt god, jag bor ju i ett omráde i tyskland där det äts i massor.. jag älskar det till stekt kassler!

    SvaraRadera
  2. Jaså, äter man det mycket i Tyskland? Det visste jag inte. Hur hamnade du egentligen där bland all grönkål? Krinolina

    SvaraRadera