Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 6 oktober 2009

Nyskördat


Skörda är väl ett härligt ord. Jag misstänker att det är gammalt och fornsvenskt. Nu slog jag upp ordet i min etymologiska ordbok. Norstedts Våra ord och deras ursprung. En sådan bok måste man ha, annars vet man inte ett skit om det språk man använder varje dag. Där står att ordet skörd är fornsvenskt och kommer av skärande, vilket, sluter jag mig till, borde härröra från den allra tidigaste odlingen i vårt land då man använde skäror när man skördade. Bronsåldern, antar jag. Det är fascinerande hur de ord som är förknippade med våra mest grundläggande behov har hängt med från fornsvenskan.
I helgen som gick var det frost, och då skördade vi våra kronärtskockor. Vi åt dem med smör och salt. Några riktigt späda har jag hängt upp på tork och skall göra en bukett av. I januari är det dags att så nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar