Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 12 december 2009

Annas pepparkakspaj med lingonparfait

Det här receptet har jag fått av min kompis Anna som gjorde det på en av våra tjejmiddagar. Nej, det är inte samma Anna som hon med Hamres hemliga recept. Jag har förfärligt många kompisar som heter Anna (minst tre), men de är väldigt olika varandra. Den här Anna kommer dock från Söderhamn, och är därför även hon en hälsingetös.

Pepparkakspaj med lingonparfait

3 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 tsk bakpulver
125 gr smält smör

Detta blandas, rörs ihop och plattas ut i en pajform.

2 dl ovispad vispgrädde hälls på pajbottnen.
1 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
och 1 krm malen nejlika blandas och strös på grädden.

Det hela gräddas mitt i ugnen i 10 minuter, 200 grader. Sänk sedan till 150 grader och grädda ytterligare 12-15 minuter.

Medan pajen svalnar något gör man lingonparfaiten.
4 äggulor
och 4 msk florsocker vispas pösigt.
4 dl vispgrädde vispas och blandas i. Sedan rör man i 1 1/2 dl lingonsylt.

Mycket smaskig paj, och det är så himla gott med kaffe till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar