Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 12 december 2009

Apelsinmoussekaka

Jag har som sagt inte hunnit laga särskilt mycket mat på ett tag, och har inte kommit igång med julmaten än riktigt. Men i helgen planerar jag att göra julgodis. Tills vidare lägger jag ut tre recept på paj och kaka som passar på till jul. Bara de innehåller pepparkakskryddor, choklad eller apelsin så är man hemma.

Apelsinmoussekaka
12 personer

Till bottnarna:
Knappt 2 dl smör
knappt 2 dl socker
4 lätt vispade ägg
1 msk kakaopulver
knappt 4 1/2 dl extra fint vetemjöl
50 g smält choklad med apelsinsmak (smält i vattenbad)

Blanda i en skål och häll i en smord och bröad spännform (20 cm i diam) med bakplåtspapper i botten. Grädda i 180 grader i 40 minuter. Låt svalna.

Till apelsinmoussen:
2 ägg, separerade
4 msk socker
2 dl nypressad apelsinjuice
2 tsk gelatinpulver
3 msk vatten
drygt 3 dl vispgrädde
skinnfria apelsinklyftor och skivor till garnering

Blanda. Lägg mousse mellan bottnarna. Låt kakan stelna i en spännform. Garnera med vispgrädde eller vitchoklad och apelsinskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar