Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 6 december 2009

Hamres hemliga recept



Det här är det allra godaste receptet på pepparkakor. Hamres hemliga recept. Nu är det väl inte så superhemligt längre, men jag gillar ändå att kalla det så. Kakorna får en sådan knäckig och fin smak, och citronen bryter av väldigt bra. De påminner mig om min mormors pepparkakor, som också var ljusa, tunna och litet knäckiga.

Receptet har jag fått av min kompis Anna, som är barnfödd och uppvuxen i Ytteryg på gränsen mellan Järvsö och Färila socknar i Hälsingland. Var hon själv har fått det ifrån vet jag inte. Kanske är det ett gammalt hälsingländskt släktrecept. Kanske gör Anna ett inlägg här på bloggen och berättar att hon hittat receptet i ett nummer av Amelia år 2003. Eller snappat upp den när hon gick på hushållsskola i Järvsö. Men jag tänker mig gärna att den här degen har kommit till och knådats ihop i någon präktig bondgård i Ljusdals kommun. Hur som helst så blir det sanslöst goda pepparkakor. Och degen! Den smakar som manna från himlen, eller som något som kunde ha serverats som efterrätt vid Kung Salomos bord. Här kommer det:


Hamres hemliga pepparkaksrecept

250 g smör (smältes)
2 1/2 dl sirap
5 hg strösocker (ca 6 dl)
1,5 msk ingefära (eller 2 om man vill)
1,5 msk bikarbonat
skal och saft av en citron
2 dl vispad grädde
8-9- hg vetemjöl

Blanda allt med mjölet sist. Grädda i 150 grader.
Mums!

Jag har kommit fram till att kakorna skall gräddas nederst i ugnen i 8-10 minuter. Jag gillar bäst när de fortfarande är litet ljusa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar