Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 2 oktober 2010

Äppelvetebröd

Nu när det blir litet äppeltema i morgon tänkte jag att jag skulle lägga ut fler recept med äpplen. Här är ett på äppelvetebröd.


Äppelvetebröd

2 kakor

25 g jäst
75 g smör
2.5 dl mjölk
2 äggulor
1/2 krm salt
1/2 dl socker
8-9 dl vetemjöl

Fyllning:
6 äpplen
150 g mandelmassa
2 msk socker
1 1/2 tsk kanel
2 msk smör

Smula jästen i en bunke och rör ut den med litet av mjölken. Smält smöret, tillsätt resten av mjölken och värm till 37 grader. Häll den fingervarma vätskan över jästen och rör om. Tillsätt äggulor, salt och socker och det mesta av mjölet och arbeta till en deg. Låt jäsa 40 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den väl. Dela degen i två delar. Kavla ut dem till två runda kakor. Skala och skiva äpplena tunt. Riv mandelmassan direkt över degen. Lägg på äppelskivorna och strö över kanel och socker. Klicka till slut över smöret. Låt kakorna jäsa i cirka 10 minuter. Grädda i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar