Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 5 december 2010

Gammaldags kryddkakor till jul


Provade det här receptet ur Rutiga kokboken: gammaldags kryddkakor. En fin mild smak av kryddor. Litet smuliga i konsistensen, litet som vaniljdrömmar. Goda till glögg. Lätta att göra. Kommer kanske att bli en julfavorit, men nästa gång skall jag ha i mer kardemumma och nejlika.
Kryddkakor
125
300 g smör
100 g sötmandel
10 bittermandlar
1 ägg
1/2 stötta kardemummakärnor
1 tsk malen kanel
2 1/2 dl brun farin, råsocker eller vanligt socker
8 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
Smält smöret och låt det svalna. Hacka mandeln grovt. Blanda ägget med kryddorna, sockret, smöret och mjölet med hjorthornssaltet.
Forma degen till små bullar och lägg dem på bakplåtspapper på plåt. tryck ett kryss på kakorna med hjälp av en gaffel.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader cirka 5 minuter eller tills de fått vacker (i vår ugn tog det 8 minuter). Låt dem kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar