Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

onsdag 15 december 2010

Kaukasisk kyckling till jul



Köpte en kokbok från 80-talet på antikvariatet på stationen i Storvik. Det är en hel serie som förlaget Forum gav ut. Jag hade redan böckerna om fransk, provencalsk och italiensk mat. Och så hittade jag den här! Med kaukasisk mat menar författarna mat från Armenien, Azerbadjan och Georgien. Ett något bortglömt kök, inser man. Men massor med goda recept och de flesta huvudrätterna med hyfsat lågt GI. Jättespännande. En ny värld att upptäcka. Här är en enkel rätt som passar bra att laga på jullovet, när man tröttnat på skinkan.


Kyckling på spett med granatäppelsås
2 personer

1 kyckling på cirka 1 kilo
salt och nymalen svartpeppar
3/4 dl sur grädde (gräddfil eller yoghurt går bra)
1 liten gul lök
färska koriander- eller persiljekvistar

Skiva löken och dela i ringar. Dela kycklingen mitt itu på längden. Torka den med hushållspapper. Gnid in halvorna med salt och peppar och trä upp dem på spett. Pensla generöst med den sura grädden.
Grilla kycklingen, helst över träkolsglöd. Vänd och pensla ofta under cirka 45 minuter eller tills kycklingen är genomstekt. När man sticker i den skall saften som sipprar ut vara klar, inte röd.
Ta bort spettet och servera kycklingen med lökringar, korianderkvistar och granatäppelsås.


Granatäppelsås
Räcker till en hel flaska

8 granatäpplen
1 1/4 dl strösocker

Skölj granatäpplena, dela dem mitt itu och pressa ut saften på samma sätt som när man pressar apelsiner. Sila saften och häll i en emaljerad eller tjockbottnad kastrull. Tillsätt sockret och koka upp under ständig omrörning tills sockret är helt löst. Sjud tills blandningen tjocknar och har reducerats till en tredjedel. Rör då och då. Skumma om det behövs. Ta kastrullen från värmen och kyl såsen. Häll den i en steriliserad flaska. Förvara svalt och torrt. Såsen kan användas till kött eller grillad eller stekt fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar