Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 24 maj 2009

Kanongod kycklingpaj

Den här kycklingpajen brukar min mamma göra. Den är otroligt smaskig. Inte GI-kost precis, men den passar bra en sådan där dag när man tycker man förtjänar några extra kalorier. Man serverar en fräsch sallad med mycket gröna blad till. Jag tillsatte litet extra salt och vitlök också, och det funkade bra.


Gerds kycklingpaj

Pajskal:
3 dl vetemjöl
100 gram smör
ca 3 msk vatten
Blanda ihop och gör en deg. Man får prova sig fram när det gäller vattenmängden. Jag brukar köra den i matberedaren, det är så himla smidigt. Låt vila en halvtimme i kylen. Kavla ut och klä en pajform. Pricka med gaffel och säkra kanterna. Grädda i 200 grader i 10 min. Under tiden har man gjort fyllningen klar.
Fyllning:
Köttet från en grillad kyckling
200 gram skivad svamp
3 msk smör
3 msk mjöl
2 dl hönsbuljong ( gjord på en tärning)
1 dl vispgrädde
1 krm svartpeppar
1 dl riven ost
Fräs svampen i en panna. Rör ned mjölet. Späd med buljong och grädde. Koka 3-5 minuter. Lägg i kycklingen och krydda. Låt puttra en stund. Slå stuvningen i pajskalet. Strö över osten. Grädda i 225 grader i 20 minuter.
Mums

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar