Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 31 maj 2009

Middag med kvinnor igen



Vi hade tjejmiddag igen. Vi har träffats ungefär en gång i kvartalet sedan 1999. Det kunde vara värt någon form av medalj. Vi är fem stycken. Ibland blir det manfall (kvinnofall?), som den här gången, men vissa gånger lyckas vi träffas allihop. I fredags var vi tre. Otroligt nog var det så varmt så att vi kunde sitta ute i trädgården ända tills efterrätten var uppäten. En underbar kväll i slutet av maj.

Den som har middagen hemma hos sig brukar laga maten tillsammans med sin parhäst. Nu var det jag och Anna. Anna gjorde förrätt och efterrätt, och jag gjorde huvudrätt. Vi har alltid trerätters. Det är fruktansvärt mysigt att åka hem till någon, dricka vin, äta gott och prata som besatt.

Vi grillade. Anna gjorde fyllda paprikor på grillen med chèvre, oliver och lite annat. Receptet hade hon hämtat ur Medmeratidningen. Jag grillade fläskkarré och färskpotatis i folie. Fläskkarrén hade jag marinerat i sesamolja, rödvin, italienskt örtsalt till kött och färska kryddor från landet. Till det hade jag gjort en kall sås på lättcrèmefraîche, lite citronmajonnäs och en massa kryddgrönt. Till efterrätt hade vi rabarberpaj med vispad grädde. Receptet tog vi ur Rutiga kokboken, så klart. Nu är det tamejfan sommar!

Fyllda paprikor på grillen


4 portioner


150 g-200 g chèvreost eller fårost, smulad

1 dl oliver, urkärnade och grovhackade

1 dl färska örter, t.ex. oregano eller basilka, hackade

2 gula eller röda paprikor, delade på längden och urkärnade


Blanda ost, olivhack och örter. Fyll paprikahalvorna med ostfyllningen och grilla över svag värme bara tills de är varma och osten har smält. Paprikorna bränns lätt, så ha dem under uppsikt.
Färskpotatis på grillen enligt Jamie Oliver
Man kokar färskpotatis på vanligt sätt. Jag brukar lägga i en kvist libbsticka i kastrullen, för det blir så fin smak då. Sedan lägger man potatisen i ett folieknyte tillsammans med ringlad olivolja, skal från en citron samt ett litet kläm saft från samma citron, samt en hög med kryddgrönt. Jag tog timjan och gräslök. Sedan lägger man knytet på grillen i 20-30 minuter. Det blir mycket gott.
Kall grön sås till fläskkarré
4 personer
5 dl lätt crème fraîche
1 klick majonnäs
skal och saft från 1/2 citron
en nypa salt
fem dropper worchestershiresås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar