Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 2 maj 2009

Libbsticka


Libbstickan i landet växer så det knakar. Jag tycker det är vår allra mest underskattade kryddväxt. Den är en jättebra baskrydda och gör sig dessutom fantastiskt bra som utfyllnad i buketter. Den är grön och frodig. Förr i tiden hade de flesta torp en libbsticka vid knuten. Den är lättskött och man kan i princip skörda hur mycket som helst. Libbstickan är en av stöttpelarna i örtsaltet herba mare. Den är släkt med både persilja och kvanne och har en mustig doft och smak. Man kanske kan beskriva smaken som en blandning mellan persilja och bladselleri. Jag skulle nog inte hacka ned den i en sallad, men jag lägger den i potatiskoket, i grytor, i soppor och i kryddblandningar. Varje sommar gör jag ett libbstickesalt som jag kan blanda i alla rätter som kräver någon form av buljong. Tyvärr kan den vara svår att få tag på i butiken och hos handelsträdgården. Men får man tag på den så kommer den tillbaka med full kraft år efter år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar