Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 16 februari 2010

Grön och svart kardemumma


Jag gillar att laga indiskt, men det är ofta svårt att få tag på grön och svart kardemumma i Gästrikland. Det finns inte ens på ICA Maxi. Kanske finns det i någon invandrarbutik som jag missat. Var snälla och kom med tips om ni känner till någon. Fick i alla fall tag på båda sorterna på Hötorgshallen härom veckan. Så här står det i Anna Bergenströms "Under valnötsträdet":
"Grön kardemumma: I det indiska köket används den gröna kardemumman framför allt i kryddblandningar, drycker och desserter. Men också i rätter med kött och kyckling. Grön kardemumma anses vara extra bra för matsmältningen, och serveras gärna i sött te efter maten. I arabiska länder smaksätts ofta kaffet med grön kardemumma, och hos oss har den (i blekt form)traditionellt mest använts i bakning".
"Svart kardemumma: En helt annan sort än den gröna. Den är större och grövre, och kärvare i smaken. Den brukar användas i curryrätter och pickles. Både svart och grön kardemumma ingår i den goda indiska kryddblandningen garam masala".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar