Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 21 februari 2010

Krinolinas limpa med havrekross och valnötter


HIttade ett paket med havrekross från Saltå kvarn i skafferiet. Hällde 2 dl i en bunke och hällde sedan på 5 dl kokande vatten. Detta fick stå över natten. Sedan blandades 50 g jäst med 5 dl ljummet vatten tillsammans med 1 msk salt, 2 msk olivolja och 2 msk ekologisk och kallpressad rapsolja. Jag tillsatte cirka 1,5 dl krossade valnötter till degen. Därefter hällde jag i 1 liter vetemjöl (brukar köra Änglamarks ekologiska) och cirka 1,5 l Berglunds stenmalda och ekologiska rågsikt. Knådade en ganska lång stund i Electroluxen. Detta fick jäsa över natten. I morse bakade jag ut degen till två långa, vridna limpor som lades på plåt på bakplåtspapper och fick jäsa vidare i 30 minuter. Slutligen gräddades de i 175 grader i 45 minuter. Fick svalna på galler. Blev mycket bra i konsistens och smak. ur ett helt subjektivt perspektiv, alltså. Valnötter köper jag på påse från hyllan med den "utländska" maten på Konsum, det är Sevan som har dem på en stor grön påse. Jämarns vad gott det blev med ett schysst lager Bregott, ett par skivor smakrik ost och en klick fikonmarmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar