Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 5 februari 2011

Fredagsmiddag: lax med savoykål och carottes paysanne




Jag älskar lax. Äter det så fort jag kommer åt. I fredags blev det följande meny: Morötter på provencalskt vis ("Carottes paysanne" betyder ungefär "Morötter på bondens vis").

Morötterna delas i bitar, kokas med litet salt i fem-tio minuter, tills de har ett lätt tuggmotstånd, får rinna av i ett durkslag och fräses sedan i smör eller olivolja, ett par matskedar honung, litet salt, riven vitlök och svartpeppar. Morötterna blir liksom glaserade av honungen, och det blir en väldigt fin smak. Receptet kommer från min provencalska kokbok.

När morötterna är klara ställs de i ugnen en stund medan man fräser laxbitar i samma panna. Laxen får då också en väldigt fin smak och färg av spadet i pannan. Man kan tillsätta en extra klick smör.

Under tiden sjuder man ett huvud med savoykål, delat i fyra-fem stora bitar, i en kastrull. När kålen kokat i några minuter får den rinna av. Sedan lägger man den i en form och häller över några matskedar smält smör. Till sist saltar man litet.

Till detta hade jag kokat potatis och gjort en sås på crème fraîche, majonnäs, citron och litet riven vitlök.

Det var jättegott.

Men bilderna blev suddiga till min förtret, och fy så trist det är att inte kunna fotografera i dagsljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar