Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 18 mars 2011

Kladdig tuppkaka med kakao, mandelmassa och pekannötter



I dag gjorde jag en uppgraderad tuppkaka som skulle vara kladdig och god och som vi kunde ha en klick grädde till, som en riktig kladdkaka. Åååååå så god den blev! Knäckig utanpå och litet smetig längst in. Prova gärna!


Tuppkaka med kakao, mandelmassa och pekannötter

125 g smält smör
2 stora lantägg (motsvarar tre små vita köpeägg)
1 3/4 kaffekopp vetemjöl
2 kaffekoppar råsocker
1,5 dl grovriven mandelmassa
2 msk kakao
ca 1 dl hackade pekannötter
ev. ett björnbär att dekorera med

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alltihop ganska slarvigt. Smöra och bröa en spännform med 24 cm's diameter (jag använde riven kokos). Häll i smeten i formen och strö över de hackade nötterna. Ställ in i mittersta delen av ugnen i tjugo minuter, absolut längre än 22 minuter, för då blir den för torr. Prova med en sticka. Sätt ett björnbär i mitten. Servera medan den fortfarande är varm, med en stor klick lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar