Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 18 mars 2011

Middag med konversation



När man är på besök på Carl Larssons Sundborn brukar guiderna berätta om raden med konversationslexikon som Carl och Karin hade placerade alldeles vid middagsbordet, så att om en undran av något slag uppstod i middagskonversationen kunde man bara ta den del det gällde och slå upp det man ville veta mer om.

Jag har alltid tyckt att det där lät så trevligt, och för många år sedan, när jag läste i Uppsala, köpte jag det här lexikonet på Myrorna på Sysslomansgatan, till det facila priset av 200 kronor. En gammal fin årgång, Bonniers från 1926. Sitter man och käkar tillsammans och plötsligt känner ett skriande behov av att få veta mer om vad "normal" egentligen betyder, kan man slå upp det och få veta att det utifrån 1926 års världsbild var liktydigt med : "regelriktig, mönster-:, vanlig, genomsnitts-, klok (motsats: sinnessjuk).". Så då vet man det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar