Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 11 mars 2011

Storsjögös och en annan gös


Jag skrev för några dagar sedan om "Bokbindare Bergströms Storsjögös". Sedan fick jag mail från min moster Gudrun i Stockholm, som läser min blogg. Angående Bergström och hans gös skriver hon så här:

"Jag har också ett gösrecept som jag fått genom att titta på TV, där Tore Wretman på 60-talet lagade mat. Han kallade maträtten för NOVISENS GÖSFILE. Här är receptet:

Till 4 personer behövdes:

2 gösfileer, 1/2 gul lök, 5-6 tomater (fasta), dill, persilja, smör, citron, salt och peppar.

Fileerna saltas och peppras. Smörj en form och lägg i fileerna med skinnet nedåt. Löken hackas och lägges över fisken. Därefter tomaterna i tunna skivor över fisken plus hackad dill och persilja. Saft av citron, litet vatten och litet salt och peppar och smörklickar. Över det hela smörat papper. Gratineras innan servering ca 15 minuter i ugn. Persilja över.

Visst är det "samma"? Kanske Tore Wretman hade läst "Rosenlöfs lilla aptitretare". Jag har inte skrivit upp vilken ugnstemperatur det ska vara men jag tror att 200-225 grader är bra. Jag har lagat den med torsk i stället och det blev också mycket gott.
Nej, nu börjar det kurra i magen så nu måste jag ut i köket."

Jag tänker mig att det kan vara bokbindare Bergström i Kungsgården som sett Tore W laga den här rätten i TV och sedan gjort den till sin egen. Sedan kanske han kallade den för sin när han berättade om den för sina kompisar på Rosenlöfs.

Här kommer förresten ett recept till ur Rosenlöfs lilla kokbok, ett mer efterrättsbetonat:


Hjortrontårta från Rosentorp
100 g mandelmassa
1/2 dl strösocker
1 äggvita
3 dl vispgrädde
en skvätt hjortonlikör om så önskas
1/2 liter hjortron

Riv mandelmassan grovt. Tillsätt socker och äggvita och rör massan smidig. Bred ut smeten på en smord och bröad plåt till en rund botten, cirka 22 cm i diameter. Grädda kakan i 150 graders ugnsvärme tills den fått fin färg, ca 30-40 minuter. Lossa den med en vass kniv från plåten, men låt den ligga kvar tills den kallnat. Lägg bottnen på ett serveringsfat. Vispa grädden. Smaksätt den gärna med hjortronlikör och bred den över bottnen. Garnera med vackra hjortron. Servera resten av hjortronen i en skål.

Jag vet inte var Rosentorp låg eller ligger, jag har inte hittat det i några kartor. Men det verkar vara en god tårta. Jag älskar mandelmassa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar