Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 8 mars 2011

Rosenlöfs lilla aptitretare


I Kungsgården i Gästrikland finns det ett helt unikt och alldeles fantastiskt tryckerimuseum, Rosenlöfs. En orgie i estetik, skönhet och atmosfär. Jag hoppas verkligen att det får blir byggnadsminne och att fler besökare hittar dit, för det är en upplevelse. man kan fortfarande beställa tryckta varor därifrån, och de har kvar de gamla tryckmatriserna från förra sekelskiftet, så man kan få riktigt fina, tjusiga trycksaker, inbjudningskort och allt möjligt.

För några år sedan var jag där och köpte Rosenlöfs egen lilla receptbok, Rosenlöfs lilla aptitretare. En rad små goda trevliga recept med anknytning till människor som jobbat på tryckeriet. Här följer receptet på "Bokbindare Bergströms Storsjögös".


Bokbindare Bergströms Storsjögös
4 personer

1-1,5 kilo gös (naturligtvis infångad i Storsjön, Gästrikland)
4-6 tomater
1 gul lök
1 knippa persilja
i knippa dill
1/2 citron
salt och peppar
smör
vatten

Flå, rensa och filéa fisken. Krydda filéerna på båda sidor med salt och peppar. Lägg fisken i smord ugnsfast form. Täck fisken med skivade tomater, hackad lök, dill och persilja.Pressa över saften av en halv citron och slå på ett par matskedar vatten. Lägg på en matsked smör i klickar, täck med smörpapper och grädda i ugn i 275 grader, i 15 minuter. Servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar