Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 13 juni 2010

Herr Lars goda fisksoppa

Min gode vän Lars i Harmånger, i det vackra Hälsingland, skickade ett soligt mail härom dagen och berättade att han hade gjort världens godaste fisksoppa. Jag blev väldigt nyfiken och bad att få receptet. Det kom ganska omgående. Det här skall jag verkligen testa någon dag nästa vecka när semestern har börjat. Så här skriver Lars:

"Ähum.

Så här gjorde jag:
½ lök stektes i lite smör, sen hade jag i en tärnad morot, och sedan två glas vatten och två buljongtärningar. Och en skvätt vitt matlagningsvin. Sedan la jag i ett paket vit fisk, kolja tror jag, 400 gram och en bit lax som jag hittade i frysen, skurna i fyrkanter. Sedan hävde jag i ca 2 dl grädde. Så fick de sjuda upp till det nästan kokade. Då hävde jag i frysta räkor och ett par nypor sådana frysta kryddor Provencale som man kan köpa i litet paket i frysdisken. Vitpeppar och salt.

I efterhand kan jag tycka att det blev för mkt vitfisk. Jag föreslår att man har 2/3 lax och 1/3 vit fisk. Sedan var det för lite räkor. Mer borde det ha varit, och för mkt gröna provensalska grönsaker. Det hade räckt med mindre än vad jag hade i. Kanske skulle ha varit lite mer grädde.

Som du förstår hade jag inget recept, men jag fick någon liknande soppa för länge sedan gjord av en rikigt gammaldags koktant hemma i Mo. Det var på Rebeckornas (Odd Fellows damförening) möte i Söderhamn där jag höll ett föredrag, typ 2003. Kom att tänka på den soppan i morse och bestämde mig för att göra den. Den var ändå godare, jag tror inte hon hade de där provencalska kryddorna. Men det blev väldigt gott ändå.

/Lars"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar