Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

torsdag 3 juni 2010

Salladsslunga


Köpte en salladsslunga på Claes Ohlsson. Den kostade typ 59 kronor. Den fungerar så väldigt bra. Salladen blir alldeles torr och krispig, inte blöt och slamsig vilket inte är särskilt gott alls. Den engelske kungen Karl II:s trädgårdsmästare på 1600-talet betonar vikten av att slunga salladen torr i en ren handduk innan man tillreder den. Jag har provat det, men det gick så många handdukar, för man vill gärna tvätta dem efteråt. Den här behöver man bara skölja ur. Trädgårdsmästaren hävdade också att det bara var sinnesförvirrade människor som skar salladen i stället för att riva den. Uppgifterna är hämtade ur Annemarta Borgens bok Min örtagård. Har provat att riva, och det gjorde en del för intrycket och konsistensen, men just slungandet är nog faktiskt viktigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar