Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 15 januari 2011

Angående fett och socker

Nu har jag levat så pass länge, ätit så pass mycket och provat många olika sorters mat så nu kan jag konstatera några saker:

- Jag har alltid haft lätt för att gå upp i vikt, men nu vet jag att det inte är fettet som gör det utan sockret och de snabba kolhydraterna i exempelvis vetemjöl. Jag har ätit LCHF och ätit ganska mycket smör, ost, grädde, kokosolja och olika typer av vegetabiliska oljor hela hösten och gått ner i stället för upp. Däremot kan jag inte titta på en kanelbulle utan att lägga på mig ett hekto.

- När jag skulle börja med LCHF var jag orolig att jag skulle få jättemycket finnar eftersom jag alltid haft för mig att jag fått det av smör och ost. Men hyn har bara blivit bättre och bättre. Inte alls samma spontanutbrott av acne varje månad. Jag pratade med min kompis vars syster gått ner 30 kilo med hjälp av LCHF och alltid haft enorma problem med acne, och hon sa att systern så gott som helt hade blivit av med sina hudproblem. När hon började med socker och vitt mjöl igen kom de tillbaka. Jag märkte nu i jul att jag fick ett veritabelt utbrott av finnar efter det att jag hade ätit en hel del mandelmassa. Intressant. Jag kunde ha haft en mycket bättre hy långt tidigare om jag bara hade vetat det här.

- Jag tycker inte man behöver utesluta socker helt, om man inte vill. Men jag tror det är klokt att begränsa intaget till exempelvis en dag i veckan eller så. Jag vet hur lätt det är att bli beroende av socker. Det är bara att inse att det är en väldigt kraftfull drog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar