Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 15 januari 2011

Kalasgod fisk med pepparrot och grädde

Herreminje vilken god fisk jag hittade på till middag i går. Barnet tyckte inte om det, men mannen och jag åt så det stod härliga till. Det började som en idé kring fisk och ganska mycket pepparrot. Så här gjorde jag:
Krinolinas kalasfisk med grädde och pepparrot

4 personer
500 g fiskfilé eller två rejäla och hyfsat tjocka filéer av torsk, sej, röding eller vad man vill ha
5 dl vispgrädde
några matskedar riktigt, hederligt smör
1 färsk pepparrot (finns inte det får man väl ta en burk då)
salt, svartpeppar
några droppar worchestershiresås
en halv tärning fiskbuljong (välj helst någon utan natriumglutamat, det är rena giftet att stoppa in i kroppen)
Smält smöret i en bra stekpanna. När det börjar bryna lägger man i bitar av fiskfiléerna. Låt skinnet sitta kvar. Bryn fisken ganska långsamt så att den blir gyllenbrun på bägge sidorna. Riv över en matsked färsk pepparrot och låt fräsa med fisken. Efter några minuter tar man upp fiskbitarna, tar bort skinnet och låter dem ligga en stund på ett fat. Under tiden häller man grädden i pannan, vispar om och låter puttra några minuter tills den börjar tjockna. Tillsätt buljong, salt, svartpeppar, worchestershiresås och ungefär en matsked pepparrot till. Rör om ordentligt. Smaka av. När du tycker att såsen är bra lägger du i fisken igen och då är det klart.
Till detta serverar du:
- kokt potatis
- en god sallad med mycket gröna blad
- en skål med några matskedar extra pepparrot för dem som verkligen gillar det. Gott att lägga på fisken på tallriken.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar