Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 14 januari 2011

Limetankar med mera med mera

Efter jul, nu när jag piggnat till en aning och orkat med att städa bort alla röda äpplen och rödvita handdukar känner jag att det är den gröna färgen som pockar på, både när det gäller heminredning och mat. Jag funderar en del på lime de här dagarna. Jag fick för mig att man skulle kunna använda Annemarta Borgens recept på aniskakor som bas, men använda lime i i stället. De blir så där spröda och knapriga, med litet marängkänsla. När jag har hunnit prova kommer receptet (om det blir bra alltså, annar får det väl vara). Har också grubblat litet på om det kunde vara gott med en fiskgryta med massor av lime, eller med lime i en risotto. Återkommer väl till det. Är på bättringsvägen, men det tar tid att bli frisk. Snart har det gått en månad sedan jag blev liggande. Jag blir fortfarande litet kallsvettig när jag amstränger mig. Men fundera över mat kan man ju göra.



I dag blev jag också sugen på att kolla in mina urgamla kokböcker (80-tal) av Sarah Brown. Hon var lååååångt före sin tid. I dag kallar man hennes mat för GI med en viss betoning på raw food. Då hette det bara hälsokost och betraktades som urtrist. Här kommer hennes spanska sallad med tomatdressing. Värd att prova. Kan nog vara god till stekt eller rökt fisk.

1 liten skalad lök, hackad eller fint skivad
1 grön paprika i ringar
125 g zucchini, avtorkad, skuren i skivor
1 liten urkärnad avocado i skivor
4 medelstora tomater

Dressing:
2 flådda och hackade tomater
1 msk tomatpuré
saften av 1/2 citron
1 msk olivolja
1/2 tsk färsk oregano
2 hackade vitlöksklyftor

Blanda grönsakerna i en skål. Blanda dressingen och häll över grönsakerna. Blanda om försiktigt.

Annars, när man kommer in på ämnet onyttigheter, är jag väldigt sugen på att baka Nigella Lawsons cheesecake med jordnötter och choklad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar