Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 30 januari 2011

Enbär för hälsan och smaken

Så här års är det ett hårt jobb att få i sig vitaminer och hålla sig frisk. Men man får försöka få i sig litet av varje. Enbär skyddar mot inflammationer och sjukdomar av olika slag. Vi har en stor en utanför stugan i Härjedalsfjällen. Varje år skördar vi de blå treåriga bären och för hem dem i en liten burk. De räcker gott och väl till nästa år. Stöt dem i mortel och lägg dem i en sås på grädde och litet messmör till kött, vilt eller fågel. Tre smaker som är som gjorda för varandra. Lägg dem i Renat och få en kärv snaps, åt det porsiga hållet.

Eller gör en enbärsdricka: stöt en halv deciliter enbär och häll över tre liter vatten. Rör i 1 dl honung innan det svalnar. Förvara i kylen. Man kan också lägga ett par enbär i en kopp te. Smaken är stark, så man får ta det försiktigt. Själv klarade jag aldrig av Göteborgs Rapé på den tiden jag snusade, p.g.a. den alldeles för starka enbärssmaken. Har svårt att fördra gin också. I så fall skall det vara mycket tonic till. Men rätt avvägt ger bären en fin smak av obändig natur och doften av en enebacken på högsommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar