Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 29 januari 2011

Sarah Browns nyttiga och goda mat



Vad gör Sarah Brown i dag? Sitter hon och säger "Vad var det jag sa?" nu när de flesta har fattat hur mycket socker, transfetter och för mycket salt ställer till med i västvärlden? Jag håller på att återupptäcka hennes kokböcker som kom på svenska ungefär vid mitten av 80-talet. Jättebra sidor i början av varje bok där det är bilder på alla goda, hälsosamma råvaror och det står vad de innehåller. Här kommer ett recept ur boken "Pasta, pizza och pannkakor".
Pastasnäckor i jordnötssmörsås
375 g pastasnäckor (fullkorn)
3 msk jordnötssmör (Coop har ett bra ekologiskt från Green Choice utan härdat fett)
1 msk jordnötsolja
25 g fullkornsmjöl
6 dl vatten
1 msk citronsaft
2 msk tomatpuré
2 tsk hackad färsk timjan
1 1/2 dl ananasjuice
1 msk shoyu (finns på asiatiska hyllan eller på hälskosten)
några droppar tabasco
1 dl hackad färsk persilja
Koka pastan i 10 minuter i 3 l småkokande vatten med litet citronsaft.
Gör såsen: Blanda jordnötssmör och olja i en kastrull. Rör ned mjölet och koka på svag värme i 3 minuter. Tillsätt vattnet i små portioner och låt koka upp, rör hela tiden. Tillsätt citronsaft, tomatpuré, timjan, ananasjuice, shoyu och tabasco. Smaka av. Låt koka upp och sjud i 5 minuter. Blanda pastan med såsen och strö över persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar