Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 5 april 2009

Citronsill


Om några dagar är det påsk, och då brukar ju sillen åka fram. Till sillhögtiderna (enligt min uppfattning påsk, Valborg, midsommar och jul) brukar jag göra min absoluta favoritsill: citronsill från Bölinge. Receptet finns i boken Citron av Lotte Möller. Det är en sådan frisk och fräsch smak på den här sillen, och den brukar uppskattas även av dem som i vanliga fall inte tycker om sill. Vi gjorde en stor burk i dag. Lill-M skar sill och purjo. Citronboken är underbar, med vackra bilder. Bilden på framsidan är en målning av Bartolomeo Bimbi som heter Limoni e cedri (Citron och ceder). Den är målad sent 1600-tal. Om någon undrar var Bölinge ligger, så verkar det enligt Google ligga utanför Laholm i Halland.

Citronsill från Bölinge
6 filéer inläggningssill
1 fint hackad purjolök
1 knippa hackad dill
fint hackat skal av 1-2 citroner
Lag:
saften av 2 citroner
1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl socker
1 lagerblad
1 tsk vitpeppar
1 tsk kryddpeppar
3 kryddnejlikor
Lagen kokas upp och får svalna. Sill, dill, purjolök och citronskal varvas vackert i en glasburk. Häll över lagen och låt inläggningen stå i kylskåp i två dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar