Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 27 april 2009

M:s födelsedagstårta 2009

Vi gjorde en födelsedagstårta åt M. Jag gjorde en botten efter recept på gräddtårtebotten ur Rutiga kokboken. Den skar jag i tre lager. Sedan rörde vi i ordning en laddning av Leila Lindholms frosting för cupcakes (http://www.recept.nu/). Den lade vi mellan de två undre bottnarna. Därefter tog vi två burkar mandariner i sirapslag och lade i nästa varv. Det blev litet över av båda fyllningarna, och det lade vi ovanpå den översta bottnen. Strax före servering lade vi på vispad grädde. Sedan fick Lill-M dekorera med fruktströssel och grön pyntgelé. Lill-M lade också dit marsipankycklingarna som blev över från påskas. Tårtan blev mycket god och saftig. Ett av tricksen är att lägga den blötaste fyllningen längst upp, så gravitationen kan se till att spadet rinner ned genom alla bottnar. Hade tänkt ha vit choklad också, men det glömde jag helt enkelt bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar