Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 25 april 2009

Citrontimjan

Nu börjar även vår citrontimjan vakna till. Den brukar jag ha till fisk och kött, och i vinägretter. Den är god i det mesta med potatis. Jag har även en flaska hemgjord äppelcidervinäger med en kvist citrontimjan i som står och drar i en vrå. Man kan ju ha citrontimjan i allt som man har timjan i. Timjan ingår i den välkända franska kryddbuketten Bouquet Garni tillsammans med persilja och lagerblad. Jag tycker den är bäst till kött och pasta, men den funkar även bra till fisk, fågel och skaldjur.

Ett te på timjan är bra mot hosta och halsont. Jag vet, för jag brukar använda det. Jag har även gjort en sirap på timjan som jag brukat ge Lill-M vid hosta. Den har haft en viss effekt, om än inte lika effektiv som apotekets hostmedicin. En olja som timjan dragit i kan användas i massage mot huvudvärk, sömnlöshet, dålig blodcirkulation och muskelvärk. Timjan ökar också antalet vita blodkroppar vilka motverkar infektioner (Källa: "Vår örtabok" av Lesley Bremnes). Krydda med massvis med timjan så blir du friskare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar