Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 13 april 2009

Det surrar!

Nu surrar och bubblar det i huvudet av en massa små idéer kring kryddblandningar och sådant. Nu tänker jag när som helst prova att mixa ihop ett ingefärssocker, som vaniljsocker ungefär men med färsk ingefära. Detta tänker jag mig att man skulle kunna strö i te, på bakverk eller använda i marinader och kryddröror av olika slag. Det skulle också kunna bli användbart till jul, men jag har inte riktigt tänkt ut hur. Jag tror nästan det skulle bli bäst med råsocker eller muscovadosocker. Men man vet ju aldrig riktigt hur det blir förrän man har testat. Vilken dag som helst blir det nog...
Dessutom drar det ihop sig till grillsäsongen, och då funderar jag på en grej som jag hittade när jag googlade på oregano någon gång. Det var Oregano and lemon jam, som tydligen används till grillat kött i USA. Det finns massor av recept på nätet om man googlar på namnet. Vi har massor av oregano i trädgården, och jag älskar citron, så jag skall nog prova det. Jag får nog leta litet mer på webben för att få veta mer om hur de använder den här sylten. Jag läste i somras i en bok om Europas vilda växter att oregano gav en delikat sylt (helt otippat), så jag satte igång att mecka med det utifrån ett grundrecept i Svenska Bärboken, och det blev verkligen en otroligt god sylt. Ingen som smakade kunde gissa vad det var.
Jag hade en kvanneperiod i somras, eftersom det växer kvanne vilt vid vår stuga i Härjedalen. Jag gjorde syltade kvannestjälkar, kvannelikör (angelikalikör) och ett kvannesocker, som jag hade tänkt testa på bakverk och i te. Vi brukar göra andra saker också på kvannen, exempelvis te, men det tänkte jag att jag skulle skriva litet mer om längre fram. Vi har flyttat en planta från stugan och hit, och den trivs mycket bra i landet. I sommar fortsätter experimenten med denna otroligt spännande ört.
Man kan helt enkelt konstatera att det finns en oändlig rad idéer som surrar i mitt huvud, och det finns ungefär en miljon möjligheter när det gäller olika kryddor och örter. Jag tröttnar aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar