Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 25 april 2009

Gräslök!

Nu har gräslöken kommit upp. Då vet man att det är vår på allvar. Gräslöken är en sådan fin, aromatisk baskrydda. Passar till allt som har med fisk att göra, tycker jag, utom möjligtvis lutfisk. Även god i många potatisrätter. Gräslök ingår också i den klassiska franska omelettkryddblandningen Fines herbes. Den är bra att hacka och strö över rätten i sista stund, men den är ju också jättegod i kalla såser till exempelvis lax. Jag brukar ha den i en oljedressing i en sallad på färskpotatis sommartid. Den går utmärkt ihop med citron. Härnäst kommer den att hamna i en laxrätt. Sedan blir det väl matjessillen på Valborg som får sällskap av gräslöken.

Alla lökar innehåller järn och vitaminer och har dessutom en lätt antibiotisk verkan. Gräslök är aptitretande, bra för matsmältningen och lätt laxerande (källa: "Vår örtabok" av Lesley Bremnes). Och god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar