Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 25 april 2009

En jätteenkel middag

Den här middagen gör jag ofta. Den är ren, avskalad, enkel, god och lättvindig. Man kan förbereda alltihop dagen innan eller på morgonen och sedan bara sätta in i ugnen 45-60 minuter. På bilden syns bara rotfrukter, men jag brukar ha kyckling eller fisk också.

Jag tar en stor form eller två, smörjer med olivolja eller rapsolja och strör i litet örtsalt samt ett par hackade vitlöksklyftor. Sedan skalar jag potatis, rödbetor, morötter och annan rotfrukt om vi har. Jag lägger dem i formen. På bilden är det potatis, gula rödbetor samt polkagrisbetor. Bredvid lägger jag kycklingklubbor i önskat antal. Eller en stor tjock bit fisk. Fisken lägger jag i en egen form eftersom den brukar vattna sig. Man vill ju ha potatisen knaprig och inte blöt. Sedan ringlar jag över olivolja och strör över litet salt. Kryddar gärna kycklingen/fisken med något grönt, t.ex. persilja eller dragon. Detta skall sättas in i 200 grader och stå inne i minst tre kvart, så att kycklingen blir riktigt klar. Fisk går ju betydligt fortare. Om jag tycker det går för långsamt höjer jag till 225 grader.

Till detta brukar jag ta ett par tre deciliter turkisk yoghurt och pressa i en eller två vitlöksklyftor. Litet rivet lime- eller citronskal är gott. Salt. Om andan faller på och det finns gott om kryddor i landet hackar jag i slätbladig persilja, citronmeliss eller dragon. Sedan vill jag ju också gärna ha en sallad av något slag till. På sommaren kan persilja gärna funka som basen i en sallad, det måste inte vara salladsblad. Man kan gärna se till att äta så mycket örtkryddor som möjligt, de innehåller en massa nyttiga ämnen, bland annat en massa antioxidanter som skyddar mot sjukdomar som cancer, alzheimers o.s.v.

Jag tillhör den lyckliga skara kvinnor som har maten serverad när vi kommer hem från jobbet. Ibland vill jag avlasta M litet när det gäller matlagningen i veckorna. Eller så är han bortrest och jag vill göra något som är enkelt. Då gör jag den här kvällen innan så är det bara att sätta in den i ugnen när man kommer hem. Och det är så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar