Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 19 april 2009

Tagliatelle med pancetta och palsternacka

Ännu ett genialt recept från Jamie Oliver. Såg detta på Nakne kocken i förra veckan, en rad tidiga program går på femman just nu. En oändlig massa god och rolig mat. Den här pastan lagade han till sin kompis Gennaro. Vi provade den för första gången i dag och kom överens om att det var en klar hit. Jag kommer att laga den fler gånger. Kul att använda palsternacka på ett nytt sätt. Pancetta stod inte att uppbringa i den lokala butiken, men det gick minst lika bra med serranoskinka.

Tagliatelle med pancetta och palsternacka

4 personer

Koka tagliatelle till 4 personer (jag brukar ta fem nystan till vuxna som är små i maten och sju till storätare, och till barn räcker det nog med 1-2 nystan)

8 skivor pancetta
3 msk olivolja
1/2- 1 dl grovt hackad färsk rosmarin, beroende på hur mycket man gillar den
strimlor av 2 palsternackor (strimla med potatisskalaren!)
2 finrivna vitlöksklyftor
salt och svartpeppar
cirka 2-3 dl riven parmesan

Sätt en stekpanna på medelvärme. Låt alla ingredienserna smälta i olivoljan tills palsternackan är mjuk och gyllenbrun. Tillsätt vitlöken mot slutet så den inte blir bränd. Smaka av med salt och peppar. Häll ihop pastan med det övriga i pannan eller i en stor skål. Blanda i parmesanosten. Ät och må bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar