Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 20 september 2009

Äppelpaj med maräng

Man gör en vanlig pajdeg på 100 g smör, 3 dl vetemjöl och ett par matskedar vatten. Pajskalet prickas och gräddas i tio minuter, 200 grader. Jag har litet fobi mot russin i mat, så jag brukar utesluta dem.

Fyllning:
500 g söta, skalade och klyftade äpplen
honung
50 g sötmandel
2 äggvitor
100 g råsocker
50 g russin

Låt äpplena sjuda klyftvis i ett par msk vatten tills de mjuknat. Smaka av med litet honung.
Hacka mandeln. Vispa äggvitorna väl med sockret tills massan är seg och blank. Bred ut äppelmoset på den förgräddade pajbottnen. Strö på russin och mandelhacket och bred på marängsmeten. Grädda i 15 grader ungefär 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar