Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 20 september 2009

Ungkarlslimpa

Ett recept som min mamma använde en del på 70- och -80-talen. Namnet på brödet är litet fånigt och ur tiden, brödet är väldigt enkelt att röra ihop och därför skulle det då passa just ensamstående män. Så handikappade är väl inte de ensamstående männen nuförtiden, hoppas jag. Kanske det passar bättre för enarmade män, eftersom degen inte skall knådas. Nåväl:


Ungkarlslimpa

1 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
3/4 dl keso
1 dl äppelmos
3/4 dl mjölk
vetegroddar

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner keso, äppelmos och mjölk. Packa degen i en smord form. Strö över rikligt med vetegroddar. Grädda i 150 grader i ungefär en timme. Limpan är inte särskilt hållbar så den bör ätas ganska omgående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar